Crowdfunding je relativno moderna pojava, a označava financiranje projekta ili startupa od strane velikog broja običnih ljudi na internetu čiji mali doprinos u konačnici bude dio cijelog financiranja.

Najbitnija stavka crowdfundinga jest internet. Prva važnija crowdfunding kampanja bila je 1997. kada je bend Marillion financirao svoju turneju preko donacija fanova kojima su se obratili putem mailing liste, što je postavilo obrazac za sve buduće crowdfunding kampanje - internet+fanovi = projekt. 

U zadnjem desetljeću, industrija crowdfunding kampanja eksponencijalno je narasla. U tom razdoblju isprofilirale su se poneke najbitnije platforme - IndieGoGo, Kickstarter i Patreon. 

IndieGoGo i Kickstarter relativno su slične prirode. Projekt se postavi kroz novčani cilj i tier nagrada koje backeri mogu dobiti. Postoji vremenski rok kod oba projekta, no ključna razlika je u tome što se dogodi kad se završi projekt i ako se novčani cilj prešao. Kod Kickstartera, ako se nije prešao zadani novčani cilj, propada cijeli projekt i backerima se vraćaju novci. Kod IndieGoGo projekt ne propada, no osnivači projekta imaju opciju vraćanja novaca backerima. 

Patreon, s druge strane, funkcionira na perpetualnom, mjesečnom financiranju. Recimo, YouTuber treba pomoć s financiranjem svojih videa jer YouTube algoritmi nisu blagonakloni njegovom sadržaju. Logično rješenje je da će posegnuti za Patreonom, gdje njegovi fanovi mogu pomagati svaki mjesec s manjim ili većim donacijama koje, kad se zbroje, često mogu predstavljati primarni izvor prihoda. 

No, uz uspješne, bilo je i još više neuspješnih crowdfunding kampanja. Crowdfunding kampanje s obećavajućim idejama i konceptima nisu uvijek u mogućnosti prikupiti potporu i biti vidljive unatoč tome što njihov projekt ima sve elemente koje bi trebao. Statistika kaže - 85% crowdfunding kampanja je neuspješno. Dakle, što ih sprječava da dođu do izloženosti i potencijalnog uspjeha? Ako nas pitate, sve je u načinu na koji promovirate svoju crowdfunding kampanju.

Bez obzira radi li se o promociji na društvenim mrežama ili trošenju na namjenske oglase, evo nekoliko rješenja koja možete koristiti za promoviranje svoje Kickstarter ili Indiegogo kampanje.

Koji su načini da promovirate svoju crowdfunding kampanju? 

Facebook Ads / Google Ads

Počinjemo s najlogičnijim i najočitijim načinom promoviranja, no u isto vrijeme i najefikasnijim. Facebook je a priori jedna od najboljih platformi za početak promoviranja vaše crowdfunding kampanje jer dolazi s ogromnom bazom publike koju možete targetirati i prilagođavati do najsitnijih detalja. 

Slično vrijedi i za promoviranje putem Google Ads. Sjajan ranking na Google tražilici čuda radi za vašu crowdfunding kampanju, a isto tako, vrlo lako ju je postaviti, podešavati i eksperimentirati. 

PR ili Digitalne agencije / PR Newswire 

S obzirom na prirodu crowdfunding kampanja, za uspjeh je potreban popriličan medijski coverage. Tu do izražaja dolaze PR ili digitalne agencije koje mogu plasirati vašu crowdfunding kampanju na točno one novinske izvore koji odgovaraju vašoj ciljnoj skupini. Iako se taj pristup čini kao old-school način promocije, crowdfunding kampanje koje su se posvetile odnosima s javnošću, imale su i sjajne rezultate. 

S druge strane, da si maksimalno olakšate i efikasnije iskoristite budžet,  možete koristiti online servise kao što je PR Newswire putem kojih možete svoj press release automatski distribuirati na kanalima kojima želite. 

Product discovery platforme

S obzirom na raširenost i značaj koje crowdfunding kampanje imaju u današnje doba, ne čudi da postoje platforme koje služe isključivo pronalaženju i dijeljenju novih i zanimljivih crowdfunding kampanja. 

Takve platforme pomažu ne samo startupovima, nego i “serijskim backerima”, odnosno ljudima koji konstantno traže nove projekte u koje bi htjeli uložiti svoje novce. 

Primjer takve platforme je BackerClub gdje firme nude svoj crowdfunding projekt zajednici backera koja putem BackerCluba najčešće dobiva dodatne benefite podržavanja projekta. 

Drugi primjer je GadgetFlow, koji funkcionira na sličnom principu kao BackerClub, no uzimaju više hands-on pristup promociji vaše crowdfunding kampanje, nudeći ju širem tržištu, a ne samo “serijskim backerima”. 

Forumi, Reddit i Discord

Online forumi i zajednice još uvijek su bitan faktor online promocije. Osim što čitajući forume, subreddite i slično, možete naučiti puno o postavljanju i vođenju crowdfunding kampanja, na njima možete vrlo, vrlo efikasno promovirati svoju među zajednicom koja želi više saznati o vašoj kampanji, kao i stvoriti network s drugim startupovima koji su također u crowdfunding vodama. A svi znamo - your network is your net worth. 

Osim foruma, koristite Reddit i Discord. Kao što svaki community manager to zna, ne postoji community za menadžerirat bez Reddita i Discorda! Osim što povećava vaš exposure na prirodan način, pomaže i stvaranju odnosa s vašim backerima, slušanju feedbacka, implementaciji istog i svega ostalog. A ako vam backeri vjeruju i znaju da vam je stalo do projekta, preporučit će vaš projekt drugima. Word of mouth radi čuda!

Alati za postavljanje i analizu vaše promotivne kampanje

Ukoliko postavljate Kickstarter ili IndieGoGo kampanju po prvi put, događat će se greške koje se ne moraju dogoditi. No, možete ih smanjiti uz neke alate koji se specijaliziraju za postavljanje i analizu efikasnosti vaše crowdfunding kampanje. 

Dobar primjer za takvu vrstu alata je Hyperstarter, koji uz jedan klik i kopiran URL identificira i rješava neke probleme koje ste previdjeli pri postavljanju kampanje. 

Drugi sjajan alat je CrowdInsight koji povezuje vašu kampanju s potencijalnim backerima koji daju dragocjen feedback na promociju vaše crowdfunding kampanje prije ili tijekom trajanja iste. 

Crowdfunding svijet se razvija iz dana u dan. Samim time se razvijaju i načini promocije crowdfunding kampanja. Potencijalne platforme za promociju će se nastaviti razvijati,  zato je dobro konstantno pratiti najbolje načine za promociju. 

Ili, jednostavnije, obratite se digitalnoj agenciji koja ima iskustva u promocijama

Izvor:
https://www.forbes.com/sites/theyec/2021/05/20/how-to-promote-your-crowdfunding-campaign/?sh=122206705591

Izbor radova