Svatko od nas se brandira, putem osobnosti, načina na koji se obraćamo ljudima, oblačenja, ukusa u glazbi ili filmovima. No, mnoge tvrtke se ne brandiraju, odnosno ne smatraju branding bitnim faktorom identiteta svoje tvrtke.

No, branding je bitan.

Svaka uspješna tvrtka je i brand, no što je s malim tvrtkama, startupovima koje tek trebaju pronaći svoje mjesto pod suncem? Mjesto pod suncem pronaći će pomoću snažnog i jedinstvenog brandinga. Jasno je da poduzetnici većinu vremena brigu vode o svim drugim aspektima tijekom stvaranja posla nove tvrtke, no razvoj branda je itekako bitan faktor koji se često zaboravlja.

Najbolje moguće rješenje u tom slučaju je angažiranje branding stručnjaka. No, ako to nije opcija, ovih sedam osnovnih pravila za brandiranje pomoći će vam da razvijete svoj brand skoro kao brand stručnjaci.

1. Jednostavnost je ključ uspjeha

Kada stvarate logo za svoju tvrtku, odnosno brand, pokušavajte biti što jednostavniji. Naravno, pomoć grafičkih dizajnera će uvijek dobro doći, no i bez njih možete napraviti izvanredan logo. Odličan brand odlikuje pamtljivost, bezvremenost i prilagodljivost. Koji vam brandovi prvi padaju na pamet? Nike, Adidas? Ili možda Apple? Chanel? Svima njima je jedna stvar jednaka – logo im je vrlo jednostavan i prosječna osoba ga može nacrtati više ili manje točno.

Kada je riječ o logotipu izbjegavajte snažna, pretjerano izražena slova jer tako vaš brand neće izgledati zastarjelo za nekoliko godina. Držite boje na minimumu i izbjegavajte korištenje "dimenzionalnih efekata" poput padajućih sjena, koje izgledaju zastarjelo i obično se ne reproduciraju dobro u aplikacijama za ispis. Također, razmišljajte kako će vaš logotip izgledati kao profilna slika za društvene mreže – Facebook, LinkedIn, Instagram...

2. Jedinstvenost

Vaš branding bi trebao predstavljati vašu tvrtku u najboljem svjetlu – čime se ona bavi, koja joj je misija i vizija, koje vrijednosti predstavlja i slično. Tako, recimo, vaš tech startup neće imati iste vrijednosti, viziju i prirodu posla kao lanac pekara, na primjer. No, iako postoji konkurencija, nije preporučljivo slijepo ju pratiti jer postoji šansa da ćete postati samo još jedna tvrtka u nizu ostalih.

Nemojte biti predvidljivi. Ako se vaša tvrtka bavi ekološkim rješenjima, nemojte koristiti zelenu boju ili očekivane elemente u logu kao što su drvo, list i slično. Osim što je „prvoloptaška“ kreativa koja u startu nije kreativna, može dovesti do asocijacije kupaca/klijenata o drugim brandovima o kojima možda nemaju pozitivno mišljenje.

Opet spominjemo gornje brandove – teško da ćete zaključiti čime se bavi Nike, Adidas ili Apple gledajući samo logo, no postali su kultni brandovi! Stvorite logo koji je pamtljiv jer pamtljivost je prvi korak stvaranja odnosa korisnika i vašeg branda.

3. Konzistentnost

Dat ćemo vam savjet zlata vrijedan – najuspješniji brandovi su uspjeli rasti brzo jer su od prvog koraka razmišljali kao ogromne tvrke! Iako vaša tvrtka možda za sada ima jednog zaposlenika – vas, to ne znači da ne razmišljate kao velika tvrtka! Stvorite određeni „Brand guide“, u kojem će biti jasne i nedvosmislene upute o vizualnom identitetu vašeg branda, kao i tonu i načinu komunikacije. Ovdje je jako bitno ne zaboraviti ton i način komunikacije prilagoditi ne samo vašoj tvrtki, nego i ciljnoj skupini.

4. Autentičnost

Brand podrazumijeva, između svega ostalog, i razinu povjerenja koju vaši kupci/klijenti imaju prema vama. To povjerenje morate izgraditi, no pitanje je kako? Saznajte tko su, što vole, što žele i kako im vaš brand može pomoći u njihovom životu te im se obratite potpuno iskreno. Većina ljudi vole podržavati brandove koji su u začetku, koji uz to imaju i sjajnu priču. Zato im ispričajte svoju priču na najmoćniji mogući način.

Jedan veliki benefit kojeg manji brandovi imaju u odnosu na velike, izgrađene brandove je neposrednost. Komunikaciji s vašim kupcima/klijentima možete dodati osobni dodir, te im se posvetiti potpuno. Nisu samo brojka koju ćete prepustiti indijskim tvrtkama. Odgovarajte na svaki upit, svaki mail, mention na društvenim mrežama jer tako u startu stvarate odnos s njima. Ljudi se povežu s brandom ako osjete da iza tog branda stoje „stvarni“ ljudi kojima je zaista stalo do stvaranja odnosa s njima. A kad dođete do toga, imate i besplatnog ambasadora!

5. Istraživanje konkurencije

Prije nego lansirate svoj brand, istražite krajolik koji je napučila vaša konkurencija. Istraživanje vaše industrije, shvatit ćete točno što vaš brand treba da se uklopi u tržište i koje ponude i prilike se nude. Naravno, istražujući konkurenciju, istražite i njihov branding jer iako se želite prilagoditi industriji, ne želite izgledati kao jeftina kopija.

Osim toga, pobrinite se da zaštitite trademark i sve vezane copyrighte koji su vam potrebni za vaš brand. Iako mnoge tvrtke zapošljavaju grupe odvjetnika da zaštite ime i domenu branda, to možete i sami napraviti – uz par internetskih pretraživanja.

Prvo, skoknite na Regica.net, upišite ime vašeg branda i vidite dostupnost domene. Domene koje završavaju sa .com su često zauzete, no ciljajte da barem .hr bude dostupno. Ako je i domena sa .hr zauzeta, nažalost, morat ćete promijeniti ime svoga branda. Pogledajte u Sudskom registru i provjerite je li vaše ime zauzeto ili je možda preslično nekom drugom brandu.

Nakon toga – Google! Pretražite ime vašeg branda i sve moguće varijacije. Ako postoje tvrtke sa sličnim imenom, to ne bi nužno trebao biti problem, osim ako su dio vaše industrije – u tom slučaju ako je ime preslične pokušajte s novim imenom. Osim toga, možete pretraživati i logo koristeći keywordse kao „okrugli logo s ____“, „logo sa slovom _____“ i slično. Možda se i inspirirate, tko zna? Uz to, nemojte zaboraviti i na društvene mreže. Neka vaš handle bude logičan. Ako vam se tvrtka zove Simatra, naprimjer, neka handle ne bude @modus. Sve više i više korisnika brandove traži na društvenim mrežama, a najlakše će vas naći uz pomoć logičnog handlea.

6. Vježbanje elevator pitcha

Postoji engleski naziv za kojeg ste vjerojatno čuli – „elevator pitch“. Definicija je jednostavna – ako ne možeš objasniti svoju ideju u manje od trideset sekundi, ideja nije dobra. Elevator pitch se uglavnom koristi za pitchanje projekata kao što su filmovi, serije i slično, no i vaša tvrtka bi trebala na tome poraditi.

Vaš elevator pitch treba biti – što radite, što ćete raditi i po čemu se vaša firma razlikuje od firmi u istoj industriji. Ovo je, naravno, samo okvirna formula, no poanta je da razmišljate o svome brandu u najjednostavnijim i najkraćim crtama. Ako i tada vaš brand zvuči dobro ljudima – imate i dobar brand. Vježbajte vaš pitch dok ne dođe do savršenstva jer kad se sastanete s bitnim ljudima – njihov attention span je jako kratak, do pola minute i tih pola minute morate iskoristiti da im uzmete pažnju i da dobijete još par minuta.

7. Sjajna web stranica

Bez obzira čime se vaša tvrtka bavi, velika je vjerojatnost da će vas većina ljudi pronaći putem Googlea. I gdje će završiti? Na vašoj web stranici. Ona, na mnogo načina, predstavlja vaš brand i mora biti, najlakše rečeno, besprijekorna.

Provjerite je li vaša web stranica jednostavna za korištenje, laka za navigaciju i ispravno funkcionira na svim platformama – desktop računalima i mobitelima. Prvo razmislite o dizajnu svoje stranice iz perspektive mobilnih uređaja, budući da će sve veći broj korisnika gledati vašu web-lokaciju na svojim mobilnim uređajima.

Učinite svoju web stranicu prilagođenom korisniku tako što ćete smanjiti broj klikova koji su potrebni korisniku da dođe tamo gdje želi. Uložite u profesionalne fotografije svojih proizvoda i učinite svoje vizuale što je moguće većim i privlačnijim.

Ispričajte priču o svome brandu na autentičan i uvjerljiv način te se pobrinite da vas ljudi mogu lako kontaktirati. Uz česta ažuriranja i optimizaciju stranice, dajte postojećim i budućim korisnicima razlog više da ju posjete.

Slijeđenje ovih osnovnih pravila za brendiranje pomoći će vam da izgledate profesionalno i postaviti vas na put prema ostvarenju vaših poduzetničkih snova.

 

Izbor radova