Hoćemo li uskoro gledati reklame koje je kreirala umjetna inteligencija, odnodno ChatGPT? Jesu li YouTube Shorts i konverzacijski marketing next big thing? Odgovore na ova pitanja dat će nam marketinški trendovi koji će obilježiti 2023.

marketing trendovi u 2023.

Godina je tek počela, a svi već pričaju o jednoj vrućoj temi. Riječ je naravno o ChatGPT-u. Ovaj napredni program umjetne inteligencije okupirao je maštu milijuna ljudi diljem svijeta zbog svojih izuzetnih mogućnosti. Sposoban je sročiti eseje, sudjelovati u pametnoj online konverzaciji, pisati znanstvene radove, programske kodove i… reklamne slogane.
I baš zbog ove zadnje osobine, vjerujemo da će uvelike utjecati i na marketing u godini koja je pred nama.

Trend #1: Umjetna inteligencija ubrzat će proces kreiranja i provedbe digitalnih kampanja

U zadnjih godinu dana na tržištu se pojavio niz programa temeljenih na umjetnoj inteligenciji koji omogućavaju kreiranje tekstualnih i slikovnih datoteka uključujući pisanje copyja za reklamne materijale i vizualizaciju kampanja. Među njima se ističu Writer, Jasper, Dall-e i odnedavno vrlo popularni ChatGPT.

Ovi će programi, ističe Mark Schaefer, jedan od vodećih svjetskih futurologa u području marketinga: “Promijeniti način na koji se stvara, distribuira i konzumira digitalni content. Umjetna inteligencija će pomoći kreatorima da stvore zanimljiviji content te će dramatično skratiti vrijeme za njegovo kreiranje.”

Ako, primjerice, imate start-up i ne možete si priuštiti usluge velike marketinške agencije, ChatGPT će biti od pomoći kod kreiranja digitalnih sadržaja za vašu web stranicu, pa čak i njeno programiranje.

Znači li to da će kreativci i voditelji digitalnih kampanja u sektoru (digitalnog) marketinga ostati bez posla? Kako stvari stoje - ipak neće. ChatGPT možda može isporučiti stotinu novih slogana ili reklamnih poruka, ali zadnju riječ ipak ima čovjek. Umjetna inteligencija samo će ubrzati kreativni proces i osloboditi nas od nekih ponavljajućih zadataka (kao npr. stvaranja desetina testnih digitalnih oglasa), a dizajner i copywriter postat će neka vrsta selektora koji će od ponuđenih rješenja izabrati najbolja, doraditi ih i optimizirati za plasman kampanje na digitalnim kanalima. Zaslugom ChatGPT-a u budućnosti će svatko biti kreativni direktor na 15 minuta (da se poslužimo parafrazom poznate uzrečice Andyja Warhola).

Trend #2: Konverzacijski marketing još će više brandove približiti kupcima

Konverzacijski marketing sljedeći je marketinški trend koji će obilježiti 2023. Naviknuti na dvosmjernu komunikaciju na društvenim mrežama, potrošači danas očekuju i od brandova da im se obraćaju u realnom vremenu putem platformi koje simuliraju stvarnu konverzaciju.

U tu svrhu brandovi i web stranice sve će više koristiti chatbotove i messenger platforme na društvenim mrežama koje korisnicima digitalnih medija omogućuju sve veću autonomiju u online interakcijama u što je moguće kraćem vremenu. A to im dvosmjerna digitalna komunikacija svakako omogućava. Postavite li na svoju web stranicu chatbot koji će potaknuti kupce na interakciju i dati im pravodobne odgovore na njihova pitanja, lakše ćete odgovoriti na njihove zahtjeve i ubrzati prodaju vaših proizvoda.

Pogledajte odličan primjer osiguravateljske kuće Lemonade čija aplikacija s chatbotom Maya omogućava sklapanje police osiguranja jednostavno u samo 90 sekundi. To se zove customer support za digitalno doba. Video demonstraciju pogledajte na ovom linku.

 lemonade

Izvor: https://rasa.community/showcase/lemonade-maya/

Trend #3 Video će zadominirati društvenim mrežama u kratkoj vertikalnoj formi

Što TikTok, Instagram Reels i YouTube Shorts imaju zajedničko? Odgovor je kratke, vertikalne videe koje pratitelji ovih društvenih mreža naprosto obožavaju!

Video je već godinama format broj 1 u digitalnom marketingu na društvenim mrežama, a uvođenje YouTube Shorts aplikacije sredinom 2021. zajedno s ekspanzijom TikToka i Instagram Reelsa dovelo je do njegove daljnje popularizacije, pogotovo u formi kratkog, vertikalnog videa kojeg možete snimiti na vlastitom mobitelu i podijeliti na društvenim mrežama.

Cory Henker, novinar web stranice Search Engine Land, ističe da su kratki vertikalni videi odličan izbor jer praktički isti video možete plasirati na sve tri navedene platforme istovremeno pazeći da svaki prilagodite ciljnim skupinama na pojedinom mediju. Za brandove koji imaju web shopove preporučuje se Instagram Reels platforma zbog mogućnosti integriranja s Instagram trgovinom. A za B2B tvrtke Henker preporučuje YouTube Shorts budući da videee na ovoj platformi možete elegantno promovirati putem Google Adsa i još bolje dosegnuti ciljnu publiku za vaše proizvode ili brand.

Kratki vertikalni videi su neposredni, zarazni i pršte individualnošću i savršeno korespondiraju s tonom komunikacije na društvenim mrežama. Pogledajte kako to čini jedan od najboljih Shorts kreatora Dental Digest čije videe pregleda i preko 10 milijuna pratitelja. Na nekonvencionalan način, Dental Digest pokazuje kako se riješiti mrlja na zubima ili njegovati desni uz simpatični product placement proizvoda sponzora:

Izvor: https://www.youtube.com/watch?v=WpYsfQIoEp0

Da je tržište Shorts videa zlatna koka, pokazuje podatak sa stranice Metigy koji navodi: iako je YouTube Shorts zadnja inovacija YouTubea, njihovi se videi pregledaju dnevno 15 milijardi puta, a samo prošle godine oglasi za ovaj tip videa donijeli su Googleu prihod od 7 milijardi dolara!

Trend #4: Tik-tak… sad je trenutak za marketing na TikToku

Kad smo već kod kratkih vertikalnih videa… spomenimo da je za njihovu veliku popularnost najzaslužniji TikTok. Kao nijedna druga, ova je društvena mreža postala vrući trend među mlađom generacijom social media korisnika kojima se sada žele približiti i mnogi brandovi. Što nas dovodi do još jednog trenda koji će obilježiti marketinšku 2023. – a to je ekspanzija marketinga na TikToku.

TikTok sa svojim ultra kratkim videima, vizualnim efektima i mogućnostima za uređivanje vizualnih i glazbenih alata te jednostavno dijeljenje sadržaja, ima već milijardu aktivnih korisnika koji se svakodnevno angažiraju na ovoj platformi. Zašto ga ne iskoristiti i za promociju proizvoda ili branda?

Iako mnoge “ozbiljne” tvrtke još uvijek zaziru od ove društvene mreže misleći da je namijenjena samo pripadnicima Generacije Z, koja je “otporna” na reklame, TikTok se ipak pokazao kao koristan promoitivni kanal. Niknuo je, primjerice, cijeli jedan segment BookTok tržišta s knjižarskim influencerima koji na atraktivan način preporučuju knjige TikTokerima.

booktok

Izvor: Slate.com

Knjižarska industrija je kreirala cijeli niz zabavnih tema i hashatgova kojima se promoviraju knjige na osnovu sažetog opisa radnje te time potiče interes za knjige. Tako hashtag #EnemiesToLovers (#OdNeprijateljaDoLjubavnika) označava knjige u kojima likovi od neprijatelja postaju ljubavnici, a hashtag #DaggerToTheThroat (#BodežuGrlo) označava krimiće ili fantasy romane u kojima neki od likova skončava od bodeža. Na taj način prodire se i do najmlađe ciljne skupine koja inače ne obraća pažnju na knjige, čitanje i književnost! Savjet: kod promocije vašeg branda na TikToku odaberite pravog influencera oko kojeg će se okupiti zajednica fanova zainteresirana i za vaš brand.

Bonus za kraj: još 3 trenda koje nećete moći zaobići u 2023.

Marketinški trendovi koje smo spomenuli svakako će obilježiti 2023., no brojni marketinški stručnjaci skreću pažnju i na sljedeće:

  • Porast će upotreba big data alata kad je u pitanju analiza ponašanja potrošača i uspješnosti marketinških kampanja. Podaci dobiveni big data (odnosno statističkom) analizom poslužit će i za kreiranje novih promotivnih oglasa ili će čak direktno uvjeravati kupce uz pomoć tih podataka. Odličan primjer je i nedavna kampanja španjolskog ministarstva prometa koja je u naslovu kampanje imala headline: “Potrudimo se da statistika ne bude u pravu”. Slogan se referira na big data analizu jednog statističkog centra koji je na temelju broja prometnih nezgoda u Španjolskoj izračunao da je u doba oko Božića za očekivati 36 potencijalnih smrtnih slučajeva. Da se to ne dogodi kampanja služi kao opomena i poziv vozačima na oprezniju vožnju:

big data

Izvor: https://n332.es/lets-make-big-data-wrong-the-new-dgt-campaign-for-easter/

  • Brandovi će se još više okrenuti vlastitom mediju, a manje će trošiti na prodaju proizvoda na tuđim kanalima. Više nego ikada prije danas je postalo važnije imati vlastitu web stranicu, Facebook i TikTok profil, nego reklamirati proizvode na tuđim medijima. Brandovi na taj način štede na marketinškom budžetu, kontroliraju uspješnost kampanja, a za kupce stvaraju content koji će ih snažnije povezati s brandom.
  • Google Analytics 4 odredit će smjer kretanja marketinških aktivnosti za brandove. Do sredine ove godine svi koji koriste stari Google Analytics morat će prijeći na novi. Poboljšana platforma GA4 pratit će od sada evente, a ne sesije kako bi bolje razumio korisničko iskustvo i tzv. customer journey. A prediktivni algoritmi novog analyticsa pomoći će marketinškim odjelima tvrtki da bolje targetiraju Google oglase i budu učinkovitiji.

Budite u trendu i u novoj poslovnoj 2023. i ostanite korak ispred konkurencije.

 

Korišteni izvori:
Marketing Trends 2023: 9 Trends to Help You Power Through (mediatool.com)
https://metigy.com/metigy-learning/youtube-shorts-how-brands-are-using-it-with-examples/
https://blog.hootsuite.com/youtube-shorts/
https://searchengineland.com/top-video-marketing-trends-392033
https://digitalmarketinginstitute.com/blog/what-are-the-top-digital-marketing-trends-for-2023
https://www.wix.com/blog/2021/12/marketing-trends?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=13708482660%5e124757113592&experiment_id=%5e%5e530755701287%5e%5e_DSA&gclid=Cj0KCQiAq5meBhCyARIsAJrtdr7NKInBUo5GQva3LQpcVS2rf71PlhXlFL2fzN7-1fDVMnjHHOSMvM8aAs0MEALw_wcB#viewer-3sgk0

Izbor radova