Počelo je s Gangnam Style ludilom. Nastavilo se s K-Pop bendovima, a kulminiralo oskarovski ovjenčanim filmskim ostvarenjem Parazit. Južnokorejska tvornica viralnih hitova iz godine u godinu osvaja globalne potrošače digitalnog contenta da bi ove oborila sve rekorde gledanosti hit TV serijom Squid Game na Netflixu. Ona je promijenila način na koji gledamo TV sadržaje, ali i televizijski marketing te promociju televizijskih sadržaja.

Iako Squid Game globalni uspjeh duguje isključivo organskom rastu, tj. viralnim word of mouth preporukama fanova na digitalnim kanalima, vrijedi se zapitati koje nas lekcije iz digitalnog marketinga može podučiti ova popularna TV serija te što je učinila za televizijski marketing općenito.

Priču ste zasigurno čuli od vaših prijatelja ili ste je pročitali online. A ona glasi: u samo desetak dana od svojeg pojavljivanja na Netflixovoj streaming platformi, Squid Game je postao najgledaniji digitalni sadržaj u čak 90 zemalja svijeta! Ne pamti se kada je jedna TV serija u tako kratkom vremenskom roku zaludila praktički cijeli svijet.

U čemu je tajna uspjeha Squid Game? U njenoj kvaliteti, atraktivnom contentu i stilu snimanja, glumcima ili možda u njenoj marketinškoj promociji – načinu na koji mijenja televizijski marketing i promociju televizijskih sadržaja?

Za one koji to još ne znaju, spomenimo u najkraćim crtama zaplet serijala. 456 običnih ljudi pozvano je u smrtonosni reality show u kojem se pred očima kamera i bogatih VIP promatrača natječu u ubojitoj igri preživljavanja za višemilijunski iznos. Kandidati su probrani od dobro financirane tajne organizacije koja je ih je izabrala po tome jer su kandidati očajnici na dnu društvene ljestvice, otpadnici i loseri s neotplativim financijskim dugom. Igrati na sve ili ništa gdje je jedini ulog vlastiti život – jedino je što je preostalo našim glavnim junacima.

1. Word of mouth ili zašto je usmena predaja i dalje najjači alat promocije

Začudit će vas podatak da je Netflix na svoj streaming servis seriju postavio bez ijedne prateće reklame. Pustili su samo jedan običan foršpan i to je praktički bilo to što se tiče planiranih marketinških aktivnosti. Glavešine u Netflixu nisu očekivali neku pomamu za titlovanom TV serijom na korejskom jeziku. Pogotovo znajući da zapadnjački fanovi općenito nisu skloni titlovanim serijama na stranim jezicima. Možda su mislili i da scenaristička kombinacija Igara gladi i solve and die hororaca (Cube, Saw), koja je na djelu u Squid Gameu, ne donosi ništa radikalno novo pa tako ni nema neki veći potencijal za širu gledanost.

No, onda se dogodio word of mouth oduševljenih pretplatnika Netflixa.

Na društvenim se mrežama poput nezaustavljive epidemije proširio glas o novoj must-see seriji. Na sve strane nicali su social media memi sa screenshotovima prizora iz serije i šaljivim komentarima fanova. Najviše su se zakačili mlađi ljudi, tj. gejmeri koji inače ne prate ovakav tip sadržaja. Uz to, TikTok platformu preplavili su videi, memi i nezaobilazni challenges fanova posvećenih junacima serijala. Netflix je u najkraćem dobio lekciju iz TikTok marketinga od vlastitih pretplatnika.

Kako ističe Bill Chan W S na LinkedIn stranici: “Word of mouth moćniji je od bilo koje plaćene kampanje jer [kod usmene predaje] rast je organski, a prenošenje informacija je nevjerojatno brzo.

Jedna interakcija potakne na konverzaciju, a ta konverzacija navede na sljedeću interakciju… Cijeli proces postaje vječiti krug koji se ne prestaje širiti.”

2. Zaboravite originalan content, retvitajte fanovske sadržaje, podržite njihove meme

Netflixovi stručnjaci za digitalni marketing najprije su bili zatečeni neočekivanom popularnošću serije. A onda su se vrlo brzo snašli nakon početnog iznenađenja. Odlučili su iskoristiti nezaustavljivi buzz i na svojim su Twitter i Facebook kanalima pribjegli metodi retvitanja najuspješnijih objava fanova.

Najpopularnije i najviše lajkane Twitter, Instagram i Facebook postove fanova hladno su podijelili na društvenim medijima jašući na popularnosti i neodoljivosti njihovih objava. A fanovi su u svojoj kreativnosti bili vrckavi, duhoviti, inovativni. Dotakli su se svega - od loših životnih navika, prolaska automobilom kroz crveno svjetlo na semaforu do ovisnosti o samoj seriji:

 squid1          squid2

 Ipak, ni odjel digitalnog marketinga pri Netflixu nije sjedio skrštenih ruku pa se potrudio inventivnim objavama dodatno pridonijeti viralnosti fenomena. Izdvajamo izvrsne aluzije na pad Facebooka koji se dogodio tijekom “emitiranja” serije te dramatične događaje iz 6. epizode koji su emocionalno pregazili fanove - jače i od poslovične depresije ponedjeljkom:

 

squid3  squid4

3. Ne podcjenjujte nijednu publiku, a pogotovo ne gejmersku i TikTok generaciju

Još do prije nekoliko mjeseci medijski su stručnjaci razbijali glavu što učiniti s “neuhvatljivim” demografskim skupinama kao što su tiktokeri i gejmeri. Kako ih zainteresirati za bilo koji drugačiji sadržaj osim za onaj koji se tiče njihovog “nišnog” interesa? Ukratko kako klincima koji prate samo plesne videe drugih klinaca na TikToku ili gejmerima “ogrezlim” u pucačinu na Fortniteu “prodati” drugačije digitalne sadržaje? Na primjer jednu TV seriju koja otvara šira društvena pitanja o prirodi današnjeg kapitalizma, općoj zaduženosti i društvenoj (ne)solidarnosti? Je li to nemoguća misija?

Iako su genijalci pri Epic Gamesu (tvrtki zaslužnoj za uspjeh Fortnitea) pronašli uspješne modele oglašavanja prema gejmerima, širi sadržaji nisu se primili među tiktokerima i klincima zaluđenima video igricama. Sve do dolaska Squid Game.

Već od prve episode, Squid Game je fanovima ponudio prizore koji kao da su ispali iz najzaraznije distopijske video igrice. Gejmeri su odmah kliknuli na video game estetiku koju je pružila serija: interijeri u kričavim bojama, zagonetan zaplet i opasne igrice koje likovi trebaju savladati, tajne odaje koje izgledaju kao da su ispale iz boss levela neke popularne video igrice, genijalni kostimi u koje su obučeni čuvari i VIP promatrači smrtonosnih igara.

Čak se i modni štih serije uklopio u ukus najmlađih pratitelja: cool retro trenirke koje nose glavni junaci postale su hit na internetu i predmet oponašanja u uličnoj modi. A privlačne bijele tenisice u stilu surferskog branda Vans postale su vruća roba. Vansice su u jednom blistavom trenutku zabilježile skok prodaje od čak 7 800%!.

squid5

 (Izvor fotografije: Vans / Netflix / webmediums.com)

4. Kako god predstavili vaš digitalni sadržaj, pazite da imate jak storytelling

Trenutna zaluđenost modnim detaljima je jedno, no priča koja stoji iza branda nešto sasvim drugo.

Ne kaže se bez vraga da živimo u eri content marketinga. To znači da sve što puštate u digitalni eter treba imati jak storytelling.

A jedna od ključnih priča o nastanku Squid Game je ona o dugogodišnjem otporu producentskih studija da snime serijal. Čak deset godina autori su obigravali oko TV kuća i producenata s namjerom da prodaju ideju za Squid Game i svaki put su dobili komentar i odbijenicu u stilu: to je totalno groteskno i nerealistično!

I baš ta fraza “trebalo im je deset godina” postala je dramatični sastojak priče o mukotrpnom nastanku serijala, svjedočanstvo o izuzetnoj predanosti njegovih autora da uporno i strpljivo dočekaju trenutak i realiziraju svoju ideju.

Kako ističe Bill Chan W S: “Odbijanje producenata rasplamsalo je znatiželju gledatelja koji su htjeli saznati zašto je serija (tako dugo) odbijana”.

Poistovjećivanje je, nemojte to nikada zaboraviti, ključ uspješnog storytellinga. Ako primjerice maštate o sigurnosti vaše obitelji na cesti, kupit ćete “najsigurniji automobil na svijetu” kao što je Volvo. Ako danas “niste svoji” oporavit će vas pločica Snickersa, a ako želite seriju iza koje svim srcem stoje njeni autori odabrat ćete - Squid Game.

5. Slijedite dobrog starog McLuhana i njegovu ideju da je medij zaista sve

Što mislite bi li Squid Game postao globalni fenomen da je emitiran na HRT-u? Sumnjamo da bi dobacio i do najbližih susjeda u regiji.

No budući da je pametno lansiran na Netflixovom streaming servisu s 290 milijuna pretplatnika diljem svijeta, izgledi da postane globalni fenomen eksponencijalno su veći.

Medij je poruka, istaknuo je još prije više od pola stoljeća slavni teoretičar medija Marshall McLuhan i bio je u pravu. U svijetu marketinga, naime, ispravno pozicioniranje proizvoda na pravi medij presudno je za njegov uspjeh i prodaju.

A Netflixov streaming servis iznimno je dobar medij za plasman contenta jer:

  • Radi se o najpoželjnijoj medijskoj platformi današnjice. Ako na nju već niste pretplaćeni vi, sigurno jesu vaši prijatelji, rođaci ili poznanici.
  • Svi sadržaji na Netflixu dostupni su uz najmanji broj angažmana korisnika (uključite Netflix aplikaciju, kliknete na Squid Game na naslovnici i eto vas začas u traženom sadržaju)
  • Ne morate ovisiti o tjednom prijenosu pojedinih epizoda serije jer sve su odmah spremne za bindžanje i uživanje!

Što reći na kraju? Od viralne word of mouth senzacije do pametno izabranog distribucijskog kanala prikazivanja…. Squid Game je pokazao u kojem smjeru trebaju ići aktivnosti digitalnog marketinga u doba umreženih digitalnih medija. Serija je također promijenila televizijski marketing i način na koji pristupamo marketingu televizijskih sadržaja.

Neka pravila od jučer više ne vrijede. A nova ispisuju potrošači digitalnih sadržaja koji su u konačnici pravi influenceri i kreatori mema iz kojih će izrasti viralni trendovi budućnosti.

Izvori i korisni članci za daljnje čitanje:
https://www.linkedin.com/pulse/4-powerful-marketing-lessons-learn-from-squid-game-bill-chan-w-s/?trk%3Darticles_directory
https://www.letseatcake.com/squid-game-memes/
https://webmediums.com/fashion/squid-game-shoots-vans-sales-by-7800percent-in-three-weeks-iq5y2sk27s74

Izbor radova