Metaverse je nova vruća buzz riječ u industriji. CEO Meta (ex Facebook) Mark Zuckerberg i njegove kolege spomenuli su metaverse preko 80 puta tijekom Facebookove keynote prezentacije, tako da su šanse velike da ste barem u prolazu čuli o toj novoj internetskoj revoluciji. O čemu se radi - još jednoj revoluciji načina na koji komuniciramo jedni s drugima? Catch-all termin za novu inačicu interneta? Ili samo još jedna marketinška izmišljotina?

Naziv metaverse nije novog porijekla niti je naš vođa Zuckerberg zaslužan za njegovo stvaranje. Pisac Neal Stephenson zaslužan je za stvaranje tog naziva u svome romanu Snow Crash. Termin Metaverse označava virtualni prostor, svijet u koji su likovi ulazili putem svojih avatara, odnosno virtualnih verzija sebe. U njegovom romanu, odlazak u Metaverse predstavlja bijeg od distopijskog, blago apokaliptičnog svijeta njihove sadašnjice. To se naravno neće dogoditi s ovom verzijom metaversea. Sigurno neće.

metaverse

Neal Stephenson u metaverseu (izvor)

Zuckerbergov koncept je poprilično jednostavan na papiru i gotovo jednak Stephensonovom. Živjeti ćemo život u virtualnom svijetu. Raditi, družiti se, pohoditi evente, putovati - sve virtualno. Uz pomoć VR naočala, naravno.
Iako se princip metaversea čini inovativan, zapravo i nije konceptualno originalan. Živjeti virtualni život i nije neka novotarija. Uzmimo za primjer MMO videoigre, pogotovo Second Life, koji je obećavao i ispunjavao sve što Zuckerberg sada nudi, ali na puno ograničenijoj, manje imerzivnoj razini. Ljudi su u igri živjeli svoj drugi, virtualni život. Slično se može reći i za World of Warcraft.

Što zapravo čini metaverse?

Da citiramo Zuckerberga, metaverse je “još imerzivniji i ispunjeniji internet gdje ćemo moći raditi bilo što možemo zamisliti - družiti se s prijateljima i obitelji, raditi, učiti, igrati se, kupovati, stvarati i definirati potpuno nove kategorije koje još uvijek ne postoje.” Iako je ta definicija još uvijek poprilično opširna, iz prezentacije i popratnih materijala pokušali smo definirati elemente koji će definirati metaverse.

Društveni prostor s avatarima koji predstavljaju korisnike

Koncept avatara, opet, nije ništa novo, koristi se u gamingu već desetljećima. No, ono što je Zuckerberg zamislio je korištenje VR naočala i življenje kroz avatare. Nešto slično ovome.

Svijet u kojem će avatari živjeti

Naravno, mora postojati i svijet za te avatare. No, pitanje je koja vrsta svijeta će to biti? Hoće li to biti svijet nalik Second Lifeu, gdje ograničenost zemljišta i prostora dovodi do stvaranja tržišta nekretnina? Ili će to biti free-for-all svijet nalik Minecraftu koji je user generated i beskonačan?

U savršenom (virtualnom) svijetu, to bi bio jedan svijet koji bi dijelili svi korisnici, no s obzirom na tehnička ograničenja, pretpostavljamo da će se raditi o fragmentaciji korisnika putem servera.

metaverse1

Gradovi budućnosti? (izvor)

Mogućnost posjedovanja, stvaranja i mijenjanja nekretnina i ostalih virtualnih itema

Kao što su nam igra kao Minecraft i Roblox pokazale - korisnici vole stvarati i posjedovati. Sličan koncept će biti prisutan i u metaverseu, barem u određenom obujmu. Personalizacija doma, odjeće i slično će sigurno biti značajan feature. No, nama je zanimljivija ideja mijenjanja istih te stvaranja virtualne ekonomije.

Koju će ulogu imati kriptovalute i tržište NFT-a? Koja će kategorija biti stvorena? Na Blockchainu već postoje i uspješno se razvijaju metaverse projekti kao što su Decentraland, Sandbox i slični u kojim korisnici u obliku NFT tokena posjeduju imovinu, igraju se s njome, borave u njoj i preprodaju je drugim igračima.

VR tehnologija

Ključni moment metaversea jest moderna VR tehnologija. Više nećemo klikati na ekranu računala, nego ćemo živjeti u prostoru s drugim ljudima. Dobar primjer za korištenje VR tehnologije su Horizon Worlds i Horizon Workplaces, no oni su još uvijek u određenoj proof-of-concept fazi. Naravno, dijeljenje prostorije sa 10 kolega s posla daleko je od virtualnih svjetova koje nam Zuckerberg prodaje, no dobra je početna točka.

metaverse2

Novi način življenja, rada i shoppinga?

Budućnost je blizu, kaže Zuckerberg. Što nam nosi? Mogućnost teleportiranja u ured bez potrebe za vožnjom do tvrtke. Odlazak na koncert s prijateljima. Kava s roditeljima nedjeljom popodne. Sve iz udobnosti vašeg doma. Tko zna, možda ćemo i u virtualnom svijetu igrati video igre? Mogućnosti su zasada beskonačne.

Naravno, pitanje je - hoće li kritična masa ljudi to prihvatiti?

Naravno, što se tiče gamera, metaverse je obećana zemlja virtualne stvarnosti. Druženje s prijateljima u videoigri i to sve u VR-u? Super! No, što je s običnim ljudima?

Da, postoje beskonačni načini na koji se možemo družiti s drugim ljudima, no dvije su ogromne barijere. Prva je cijena hardwarea koji će biti potreban za metaverse. VR naočale, računalo i sve ostalo - cijena ulaska je poprilično visoka. No, kao što Zuckerberg kaže - daleko smo od metaversea, barem 10 do 15 godina. Samim time bi se i cijena hardwarea mogla drastično spustiti.

Druga barijera je - fizički kontakt. Virtualno druženje, bilo putem messaging aplikacija ili videopoziva dio je svačijeg dnevnog repertoara, no kao što nas je pandemija naučila - ništa ne može zamijeniti ljudski kontakt i druženje. VR tehnologija još uvijek nije, niti će vjerojatno uspjeti simulirati stvaran osjećaj druženja. Koncert u virtualnom svijetu ne može se usporediti s odlaskom na stvarni koncert, naprimjer.

metaverse3 

Sjećamo se ove slike? (izvor)

Što se tiče rada, pandemija nas je također naučila da možemo i volimo raditi od doma. Metaverse potencijalno može modificirati rad od doma. Prezentacije, sastanci, intervjui - sve se to može obavljati u VR-u.

Isto vrijedi i za shopping. Našeg avatara trebat ćemo i obući, zar ne? To je razlog zbog kojih su Nike i Adidas već objavili da ulaze u metaverse i uzimaju trademarkove. No, ni ovo nije nešto pretjerano novo - pogledajmo samo Fortnite i Balenciaga kolekciju. I virtualna odjeća može zaraditi novce!

Kada ćemo početi živjeti virtualno?

Iako se digao poprilličan hype unazad zadnjih par tjedana, još uvijek smo daleko, daleko od metaversea. Korporacije vide ogroman potencijal u konceptu i vjerojatno će ih sve više i više skakati na taj vlak.

Metaverse će sigurno predstavljati fantastičnu priliku za razvoj novih oblika metaverse marketinga (metamarketinga?). Kako će se brandovi na njemu promovirati? Koju ulogu će imati digitalne agencije? To nam ostaje za vidjeti!

S obzirom na razvoj tehnologije, usudimo se reći da bi metaverse mogao doći i par godine ranije od predviđenog. Pravo je pitanje - jesmo li spremni?

Izvor:
https://www.techradar.com/news/the-metaverse-is-coming-but-what-does-that-even-mean
https://arstechnica.com/gaming/2021/11/everyone-pitching-the-metaverse-has-a-different-idea-of-what-it-is/

Izbor radova