PPC oglašavanje ili Pay Per Click advertising je oblik digitalnog marketinga u kojem oglašivač plasira prodajne oglase na webu ili društvenim mrežama koje plaća samo po broju ostvarenih klikova. Upravo se zbog toga PPC marketing smatra najučinkovitijom marketinškom metodom jer kod PPC oglasa plaćate samo ako netko klikne na vaš oglas.

PPC marketing

Prvo i najvažnije - za PPC marketing ne trebate velike budžete kao za klasični ATL i BTI marketing. Dovoljno je rasporediti novac s kojim raspolažete u vašem marketing planu i pametno postaviti ciljnu publiku, odrediti najpoželjnije formate oglasa (npr. search, display), te kreirati kvalitetne prodajne poruke.

Oglasi se naplaćuju jednostavno po dva principa: prema CPC (ili cost per click) modelu u kojem plaćate po ostvarenom kliku korisnika ili CPM (click per mile) modelu u kojem plaćate za svakih 1000 pregledanih oglasa.

Koje su koristi PPC marketinga?

Prema navodima Dana Hughesa, content writera koji piše za web portal Digital Marketing Institute, nekoliko je glavnih benefita korištenja PPC oglasa:

  • Uz pomoć Pay Per Click marketinga brzo ćete doći do ciljane publike na Googleu i društvenim mrežama
  • Vaš će se oglas pojaviti na vrhu rezultata pretrage u Google tražilici
  • Lakše ćete generirati nove leadove, tj. potencijalne kupce koji će se angažirati s vašim digitalnim contentom ili proizvodima vašeg branda

Najsažetije rečeno: PPC oglasi na najbrži mogući način šire awareness o vašoj tvrtki ili brandu. To je posebno važno kada tek lansirate novu web stranicu. U tom slučaju znate da može proći i do 6 mjeseci dok vas Google ne počne ozbiljno indeksirati, pa možete u startu biti frustrirani što nemate značajniji organski promet ili ljudi nisu čuli za vaše proizvode ili brand. PPC oglašavanje može u tome pomoći. Lansiranjem plaćenih oglasa na Googleu, Facebooku ili LinkedInu isti ćete tren povećati vidljivost vašeg branda, ali i web traffic na vašu novopostavljenu stranicu.

Koje su glavne platforme za plasman PPC oglasa?

Google ads je svakako najvažnija platforma za PPC marketing. Prema podatku kojeg navodi Hubspot.com svake sekunde Google obradi 90.000 pretraga različitih pojmova, što vam daje izvrsnu priliku da postavite Google search oglase s dobro odabranim ključnim riječima koje će potaknuti veći broj korisnika da kliknu na vaš oglas.

 LOGIC blog PPC grafika1 A01

Na drugom su mjestu Facebook ads – to je najbolja social media platforma na kojoj možete plasirati PPC kampanje. Zašto? Ne samo da ima najviše korisnika na svijetu, nego su njeni filtri za targetiranje publike najprecizniji. Svoje pratitelje putem Facebook ads oglašavanja možete naciljati točno prema spolu, dobi, mjestu stanovanja, zanimanjima i interesima te na taj način optimizirati budžetsku potrošnju vaše kampanje. A budući da je tvrtka META ujedno vlasnik i Instagrama, dobro je to što vašu digitalnu kampanju možete jednostavno proširiti i na ovaj social media kanal te dodatno povećati reach i engagement korisnika.

Još jedan važan podatak koji ide u prilog platformi: Facebook ads najbolje targetiraju korisnike pametnih telefona koji danas najviše konzumiraju digitalne sadržaje. Obavezno vašu PPC kampanju preusmjerite i na mobilne kanale.

LOGIC blog PPC grafika2 A01

Izvor: https://klientboost.com/facebook/facebook-ads-statistics/#h-facebook-usage-statistics

Microsoft Advertising – ova platforma digitalnog oglašavanja zapostavljena je kod nas, ali je zato jako popularna u Americi. Riječ je o Pay Per Click platformi koja plasira oglase na Bing tražilici te na mreži Yahoo.

LinkedIn – odlična platforma za Business 2 Business (B2B) PPC oglase. A ako targetirate korisnike izvan Hrvatske razmislite i o oglašavanju na Twitteru.

Glavni tipovi PPC kampanja

Četiri su glavna tipa PPC oglasa – search, display, retargeting oglasi i PPC marketing na društvenim mrežama. Prva tri se pojavljuju na internetskim tražilicama, a posljednji na social media kanalima kao što su Facebook, Instagram, LinkedIn, TikTok i Twitter.

Search oglasi

Počnimo od search kampanja. To su oglasi koji se postavljaju u Google Ads ili Microsoft Advertising platformi, a pojavljuju se u rezultatima pretraživanja na tražilicama kao što su Google ili Bing ili drugdje na internetu. Ako ste primjerice u potrazi za novim Toyota viličarem i u tražilicu ste upisali ključnu frazu “Toyota viličari”, evo što će vam se prikazati na vrhu prve stranice rezultata:

 PPC marketing

 

Izvor: Google, ključne riječi: Toyota viličari

Boldani natpis “oglas” sugerira da je riječ o plaćenoj reklamnoj poruci, a sam search oglas sastoji se još od klikabilnog headlinea (“Kvaliteta kojoj se vjeruje – Toyotini viličari svjetski #1”), dva descriptiona i odredišne web adrese, to jest landing pagea. Kod search oglasa vrlo je važno koristiti ključnu frazu u headlineu koja će pogoditi interes korisnika te ih potaknuti da kliknu na oglas koji će ih odvesti na web stranicu branda.

Budući da je konkurencija na search oglasima velika, a proces bidanja (pregovaranja oko cijene klika) zahtijeva i određeno iskustvo u ovom polju marketinga, dobro bi bilo da za njihovu izradu i postavljanje angažirate agenciju za digitalni i PPC marketing. Search oglase podijelite u različite grupe prema ključnim riječima te ih na taj način pratite, optimizirajte i testirajte, a u plan kampanje dobro je uključiti i tzv. negativne ključne riječi. Uz pomoć njih isključujete pretraživanja koja uključuju nepoželjne riječi i fraze (ako primjerice prodajete luksuzne proizvode kao negativne keywords postavit ćete riječi kao što su “jeftino” ili “najpovoljnije”).

Display oglasi

Display oglasi vizualno su atraktivniji od search oglasa jer izgledaju kao web banneri i sadrže vizuale, a uključuju i grafički istaknuti CTA gumb za bolji poticaj korisnika na interakciju. Pogledajmo primjer odličnih oglasa poznatog britanskog tjednika The Economist. Njihovi su oglasi dizajnirani u prepoznatljivoj crvenoj boji branda, sadrže inteligentne i direktne prodajne poruke, logotip branda te izdvojeni gumb za interakciju:

PPC marketing 2

Izvor: https://robbencreative.com/the-economist

Remarketing kampanje

Stižemo i do trećeg tipa PPC kampanja - remarketing oglase. Riječ je o display oglasima koji su programirani tako da ponovno targetiraju korisnike koji su se već angažirali s brandom, tj. njegovim proizvodom ili landing stranicom.

Vjerojatno se i vama dogodilo da ste npr. tražili turističke aranžmane za proslavu Nove godine na Siciliji ili u Pragu pa su vas nakon toga počeli “pratiti” oglasi turističkih agencija koje nude ovakve aranžmane. Dan Hughes navodi podatak da su ovi oglasi toliko uspješni da povećavaju izglede za 70% da će na vaš oglas reagirati osoba koju ste retargetirali! 

Sponzorirani oglasi na društvenim mrežama

Naposljetku tu su i digitalni oglasi na social media platformama. Oni se razlikuju od platforme do platforme, ali generalno govoreći dijele se na awareness, reach, engagement, page likes i click to web kampanje. Ove kampanje možete podesiti za različite marketinške ciljeve - od toga da želite povećati broj pratitelja branda, potaknuti ljude da kupe vaš reklamirani proizvod, posjete vašu landing stranicu ili reagiraju na podijeljeni sadržaj.

Društvene mreže imaju svoja sučelja za upravljanje oglasima s preciznim kriterijima targetiranja ciljane publike. A zahvaljujući detaljnim analitičkim podacima koje isporučuju, mogu vam dati dobre uvide u to tko na vaš brand najbolje reagira, koji se proizvodi ili stil komunikacije najviše sviđaju vašim poklonicima te u skladu s tim možete u hodu gasiti manje uspješne oglase, povećavati budžete za uspješne, modificirati vašu kreativu ili prodajne poruke.

Pitanje za kraj - kako kreirati uspješnu PPC kampanju?

Iako odgovor na ovo pitanje zahtijeva još jedan članak veličine ovoga, cijeli postupak kreiranja uspješne PPC kampanje možemo sažeti u pet najvažnijih koraka. Ti su koraci prema Lynn Langmade sljedeći:

1. Točno definirajte ciljeve svoje kampanje

2. Precizirajte ciljnu publiku

3. Optimizirajte svoju landing stranicu

4. Kreirajte i optimizirajte oglase

5. Izmjerite rezultate i optimizirajte vašu strategiju PPC oglašavanja

Kod određivanja ciljeva treba vam biti jasno želite li povećati vaš brand awareness, generirati leadove, povećati prodaju vaših proizvoda ili možda poboljšati posjećenost vaše web stranice. S obzirom na postavljene ciljeve oglase ćete podijeliti u grupe i za svaki cilj lansirati kampanju prema tipu PPC oglasa koji joj najviše odgovara. Za brand awareness odlični su npr. Google display oglasi.

Ako se bavite digitalnim marketingom nećete imati problema s drugom stavkom, tj. određivanjem ciljne skupine. Dapače i Google Ads i Facebook Ads Manager pružit će vam mnoštvo opcija za točno targetiranje korisnika koje samo trebate uskladiti s vašim idealnim kupcem, njegovim demografskim karakteristikama i afinitetima.

Da bi vaše PPC kampanje uspjele treba ih podržati kvalitetna landing stranica optimizirana po ključnim riječima te takva koja će kupcu omogućiti da odmah dođe do reklamiranog proizvoda, a ne da se na njoj izgubi okružen nerelevantnim informacijama. Budite od koristi vašim kupcima i maksimalno skratite put od njihove želje do realizacije prodaje.

Kod kreiranja i optimizacije oglasa držite se načela da je sve podložno testiranju. Korisnici digitalnih medija su često nepredvidljivi pa je najbolji način da pogodite njihove želje i očekivanja taj da isprobate što je više moguće različitih pristupa. Stoga testirajte u oglasima različite headline ili pozive na interakciju uz mnoštvo varijacija. Nakon niza testiranja shvatit ćete što potiče vaše kupce na akciju.

Kao i kod svakog dobrog marketinškog pristupa na kraju vam ostaje mjerenje rezultata te procjena uspješnosti kampanje. Stručnjaci iz područja digitalnog marketinga koriste se u tu svrhu različitim parametrima od kojih su najvažniji:

- CTR (Click-Through Rate) ili stopa klikanja – riječ je o omjeru broja klikova na oglas i broja prikaza tog oglasa.

- Conversion rate ili stopa konverzija - Postotak posjetitelja koji su poduzeli željenu akciju. (npr. kupnju proizvoda, download aplikacije i sl.) Ako je nizak razmislite o preusmjeravanju budžeta na oglase s boljim ključnim riječima.

- Cost per click ili cijena po kliku je parameter koji pokazuje koliko vas je koštao jedan klik pratitelja. Cijena se uspostavlja prema fiksnoj ili aukcijskoj tarifi. Ako je kod pojedinih oglasa ta tarifa previsoka najbolje je prekinuti s objavom tih oglasa.

- Cost per acquisition (CPA) – pokazuje koliko je kompetitivna vaša ključna riječ i je li pametno u nju ulagati u odnosu na broj konverzija koje donosi.

- Quality Score – možda i “najtajanstveniji” pojam važan za Googleove algoritme. Quality score je faktor na temelju kojeg tražilice određuju cijenu klika i poziciju PPC oglasa. U njegovu kalkulaciju ulazi nekoliko parametara među kojima su najvažniji: CTR, relevantnost oglasa, kvaliteta landing stranice, vrijeme otvaranja landing stranice, geografska ciljanost, povijest pretraživanja u korisničkom računu, relevantnost ključne riječi…

Sve u svemu, iskoristite prednosti digitalnog oglašavanja pred klasičnim te ubacite PPC oglase u vaš marketing miks. Koristite se Google i Microsoft platformama i oglašavanjem na društvenim mrežama te pratite kako rastu awareness vašeg branda i web traffic na vašoj landing stranici. Učinkovita primjena PPC marketinga donijet će naposljetku i bolje prodajne rezultate za vaše proizvode i usluge.

 

Linkovi za dodatno čitanje:
https://digitalmarketinginstitute.com/blog/what-is-ppc-marketing
https://blog.hubspot.com/marketing/ppc
https://basis.net/blog/5-simple-steps-to-develop-an-effective-ppc-strategy
https://klientboost.com/facebook/facebook-ads-statistics/#h-facebook-usage-statistics

Izbor radova