Imamo godine iskustva u snimanju video sadržaja, te znamo da možemo s vama podijeliti par korisnih savjeta koje možda niste znali ili koji se nekad možda čine samorazumljivi, no dobro ih je za znati, pogotovo ako tek krećete u snimanje i produkciju video sadržaja. 

Iako smo u naslov stavili epitet edukativnih, ovi savjeti se mogu iskoristiti za bilo koju vrstu videa koje želite podijeliti na Youtubeu, Vimeu, Dailymotionu ili nekim društvenim mrežama. 

Ok, koji je prvi korak? Nije podizanje nenamjenskog kredita za kupovinu silne opreme, iznajmljivanje studija i ostalih pomagala. 

Ciljna skupina? Što je to?

Prvi korak je (u)poznavanje vaše ciljne skupine. 

Vjerojatno nema nijednog posta u kojem ne spominjemo važnost poznavanja ciljne skupine jer to je preduvjet za bilo što što ima veze s obraćanjem ljudima, odnosno bilo kakvu content kreativu. 

Vaš video je predviđen… za koga točno? Koliko godina imaju? Čime se bave? Zašto bi kliknuli na vaš video? Koji način obraćanja oni žele čuti? Koliko vremena imaju? Sve su to pitanja na koja trebate imati odgovor prije nego uopće krenete razmišljati o samom video sadržaju. 

Recimo da snimate video o osnovama Photoshopa.

Možete pretpostaviti da vaša ciljna skupina ne poznaje Photoshop, samim time morate i jezik prilagoditi da bude pristupačan, a same upute budu dovoljno detaljne da ih mogu pratiti korak po korak.

Vaša ciljna skupina je vjerojatno u rasponu 16 do 30 godina, a po samoj prirodi videa, možete očekivati da imaju vremena da nauče nešto kompleksno, tako da video ne treba trajati tri minute - slobodno ga razdužite!

Isto tako, prije nego pređemo na drugi korak, vrlo je važno odabrati samo jednu temu za edukativni video. Više tema je teško pokriti, a korisnik će uvijek odabrati video koji se bavi točno onom temom koja njemu treba. 

Drugi korak - rascrtavanje storyboarda. Ne mora to biti vrhunska kvaliteta kao naprimjer ovaj storyboard, slobodno nacrtajte najbolje što znate, samo da bude vama jasno i razumljivo.

Isto tako, ako ćete vam video biti screencast, odnosno snimak vašeg monitora, također bi bilo dobro rascrtati storyboard ekrana u svakoj sceni. 

Ok, imate ciljnu skupinu, temu i storyboard! Možemo krenuti sa snimanjem? O, ne, ne. 

Gdje nam je scenarij?

Ovo je možda i najbitniji dio cijelog videa. Možda mislite da možete cijeli video spontano izbaciti, onako iz prve. 

Ne možete, vjerujte nam probali smo bezuspješno mnogo puta. 

Kakav god vaš video bio, potreban je scenarij, makar jednostavan. 

Možemo podijeliti i par savjeta iz iskustva. Probajte pisati scenarij kao da objašnjavate cijeli proces prijatelju. Koristite jednostavan i nepretenciozan jezik. Ne morate objašnjavati svaku stvar, ali pokušajte objasniti što radite i pogotovo zašto to radite. Nešto što je vama samorazumljivo vašem gledatelju možda nije.

Vježbom do savršenstva, kako kažu. To vrijedi i za čitanje scenarija. Pročitajte ga naglas, više puta. 

Ne u glavi - naglas. 

Tek kada izgovorite neke riječi ili rečenice, shvatit ćete da možda i nije dobra forma rečenice, da možda treba neki sinonim ili drugačiji ton. 

Zadnji savjet je feedback. Pitajte osobu kojoj vjerujete za mišljenje i savjet. Znamo koliko je “jezivo” dobiti feedback, plaši i nas ista stvar svaki dan, no feedback je iznimno važan jer novi par očiju ima drugačiji pogled koji vama ne bi nikad pao na pamet. 

Postane lakše nakon nekog vremena, vjerujte nam. 

Možemo početi snimati?

Ok, vrijeme je za snimanje. Napokon. 

Ako snimate screencast tip edukacijskog videa, možete prvo snimiti audio vašeg napisanog scenarija, odnosno voice-overa. 

Programi kao Adobe Audition su nevjerojatna pomoć u audio snimanju. Slobodno izbacite van svaki “Ummm” ili “ovaaaj” i slično, ne treba vam to u videu. 

Trudite se da voiceover bude gladak (lijepo teče), da nije preglasan niti pretih. Ako i napravite grešku, nemojte počinjati ispočetka, vratite se na vrijeme prije greške i pročitajte ponovno. Ionako ćete to sve ispraviti u Auditionu ili Audacityu. 

Govorite jasno i čisto. Razumljivost je itekako bitna kod snimanja edukativnog materijala, ali i općenito kod snimanja videa. 

Što se opreme tiče, ne treba vam ništa preskupo. Čak i osnovni mikrofon na slušalicama za mobitel ima relativno dobru kvalitetu zvuka, no ako želite još bolju, možete istražiti ponude nekih mid-range mikrofona. Razlika mid-range u odnosu na skuplje mikrofone postoji, no nije toliko znatna kao razlika između low i mid-range mikrofona.

Samo molimo vas, nemojte koristiti mikrofon ugrađen u vaš laptop…

Važna je i lokacija gdje snimate audio. Pretpostavljamo da nemate pristup profesionalnom studiu, zato predlažemo unutrašnjost ormara ili sličan prostor koji će vam dati sličan efekt izolacije. 

Sad napokon možemo krenuti na snimanje samog videa. 

Prvo ćemo se pozabaviti screencast načinom snimanja videa, odnosno snimanja vašeg ekrana. Prvo što trebate učiniti jest ugasiti sve bespotrebne aplikacije, programe i slično, a uključiti sve što ćete koristiti da ne trošite sekunde na traženje i otvaranje programa. 

Kao i sa čitanjem scenarija, par puta simulirajte put samog videa da otkrijete gdje sve možda leže određene začkoljice ili problemi. Kao i kod scenarija, gladak je glavni epitet. Sve mora biti glatko i bez bespotrebnog zastajkivanja. 

Dobar savjet za dodatan engagement publike je snimanje lica preko webcama, slobodno ju držite u kutu videa. Ljudi vole vidjeti lice kada nešto gledaju, tko bi rekao! 

Sada dolazi red na montiranje videa. Što se softwarea tiče, Camtasia je sjajna! Prvo krenite s video montažom. Izbacite sve nepotrebno i kad mislite da ste završili, ubacite i audio snimku. Camtasia je super lagana za korištenje, te će sinkronizacija audia i videa biti puno lakša. 

Kada ste to sve završili, pregledajte video jednom, dvaput ili triput. Skratite video što je više moguće. Neki dijelovi su bespotrebni? Ili ih izbacite ili ubrzajte video. Nešto je vrlo važno, ali audio objašnjenje je predugačko za video kadar? Zaustavite taj kadar dok objašnjavate. 

Spremni za viewove?

I eto, završili smo. Sve što vam preostaje je dijeljenje tog sadržaja na kanalima po vašoj želji, bili to videosharing servisi kao YouTube, Dailymotion, Vimeo ili društvene mreže kao Facebook, Instagram ili TikTok. Čitajte sve komentare koje vam raznorazni korisnici ostavljaju na video - to je itekako vrijedan feedback. 

Isto takvo, stavite timestampove, pogotovo ako je dugačak video. Vjerojatno i iz vlastitog iskustva znate koliko pomaže znati kada je koji dio edukacije. 

Ovo je samo par savjeta koje smo mi kroz godine iskustva naučili i bez kojih ne započinjemo produkciji niti jednog videa. Nadamo se da će i vama pomoći, a slobodno nam možete poslati i link kad završite video, možda nešto novo naučimo! 

Izbor radova