Mobilne aplikacije su ogroman trend, ali i ogroman marketinški potencijal. To se odnosi na reklamiranje, no isto tako i razvoj aplikacija za vašu tvrtku.Već smo spominjali aplikacije kao sjajan način stvaranja brand loyaltya, i proširivanja vašeg djelovanja u digitalnom marketingu. Možda vas je to inspiriralo da napravite i svoju aplikaciju uz pomoć digitalne agencije?

No, prvo malo podataka o aplikacijama koje trebate znati.

Trenutno je dostupno više od 5 milijuna mobilnih aplikacija na tržištu. Svaki dan se izda preko 4000 novih aplikacija, odnosno 100 000 aplikacija mjesečno na Androidu te preko 30 000 na iOS-u. Korisnici provode sve više i više vremena na mobilnim aplikacijama. Dok je 2019. ta brojka bila preko 3 sata dnevno, danas je ona oko 4.2 sata svaki dan. Treba li vam još više poticaja da napravite aplikaciju?

Sve smo utvrdili, vrijeme je da vam postavimo par pitanja na koje sami trebate odgovoriti prije nego razmišljate o izradi mobilne aplikacije.

Trebate li uopće razvijati aplikaciju?

Jasna je privlačnost razvoja aplikacije. Mobilni svijet napreduje iz dana u dan, tehnologija i mogućnosti konstantno koračaju naprijed. I vi želite biti dio toga, naravno. No, treba li vašoj tvrtki mobilna aplikacija? To je prvo i najvažnije pitanje na koje trebate odgovoriti.

Razvoj mobilne aplikacije je skup, a ako ovo čitate, sumnjamo da je vaša tvrtka rastrošna. Zato je bitno znati hoće li vam mobilna aplikacija donijeti dodatan promet, hoće li pomoći u rješavanju dugoročnih marketinških i poslovnih ciljeva? Ako je odgovor na oba pitanja “da”, možemo krenuti dalje, no ako je odgovor “ne”, možete slobodno stati ovdje.

Koju platformu izabrati?

Iako se čini da je ovdje odgovor u “ili-ili” sferi, radi se o širem izboru. Da, prve platforme koje su vam vjerojatno pale na pamet su Android i iOS, no isto tako možete razmišljati o razvoju za React Native i Windows platforme, gdje se ne ograničavate isključivo na mobilno tržište.

Zato možete birati između native i hybrid tipa developmenta aplikacije. Ovaj odabir je jako bitan za uspjeh vaše aplikacije, a pogrešan odabir može nepotrebno ograničiti ili potpuno razvodniti vašu aplikaciju. O čemu pričamo?

Počnimo s Native aplikacijama. Kao što ste možda i pretpostavili, radi se o mobilnim aplikacijama koje rade isključivo na jednom mobilnom operativnom sustavu. To znači, recimo, ako želite napraviti aplikaciju za Android, vaši developeri će raditi u JAVA-i ili Kotlinu. Ako planirate aplikaciju plasirati na iOS, Objective C i Swift će biti programski jezici za izradu.

No ovdje se ne radi samo o ograničavanju vaših developera na pojedini programski jezik, radi se i o ograničavanju opsega i reacha vaše aplikacije. Zato native aplikacije birajte ako ste potpuno sigurni na koju platformu želite plasirati vašu aplikaciju.

S druge strane, imamo hybrid ili hibridne aplikacije. One su u današnje vrijeme popularniji odabir s obzirom na lakoću programskih jezika kao što su HTML5, CSS i JavaSript. Ako želite interaktivnost i često korištenje vaše aplikacije, hibridna aplikacija je dobar odabir za vas. Problemi naravno leže u troškovima izrade, kao i strahu o funkcioniranju na više platformi. Jer kao što znate – više platformi, više bugova.

Postoji li tržište za vašu aplikaciju?

Kao i za svaku marketinšku i prodajnu aktivnost koju vaša tvrtka radi, istraživanje tržišta je krucijalno i kod razvoja aplikacije. Istraživanje tržišta i konkurencije će vam dati neprocjenjive insighte koji će vam pomoći da izbjegnete probleme i implementirate dobre prakse drugih.

Isto tako, pomoći će vam i u dubljem poznavanju vaše ciljne skupine – znat ćete treba li vašoj ciljnoj skupini vaša aplikacija! Zato odgovorite na pitanje...

Koliko će vas koštati izrada aplikacije?

Ovo je često i najvažnije pitanje. Odgovor varira, ovisi o vašim potrebama i financijskim mogućnostima.

Tehnički gledano, cijena izrade aplikacije se računa po utrošenim satima. Ti sati mogu poprilično varirati. Na primjer, cijena izrade aplikacije američkih developerskih firmi je oko 50 do 250 $, dok je u Hrvatskoj prosjek između 30 do 60 $ po satu.

Osim toga, preporučujemo da svakako ostavite sa strane određeni budžet za updateove, održavanje i marketinške aktivnosti.

Marketinške aktivnosti?

Vrlo, vrlo, vrlo je važno reklamirati vašu aplikaciju među ciljnom skupinom. Kao što smo već napomenuli, na tržištu je preko 5 milijuna mobilnih aplikacija, i na neki način se morate istaknuti. A taj način može biti i kroz marketing.

Uzmimo samo primjer About You aplikaciju i njihov bombastični ulaz na hrvatsko tržište. Ulagali su, vjerojatno, poprilične količine financija da naprave takeover društvenih kanala svojim reklamama. Gotovo da minuta nije prošla da njihova reklama nije bila vidljiva. Od You Tube pre-roll, pa display oglasa, sponzoriranih oglasa na Instagramu i Facebooku te postovi influencera. Rezultat je vidljiv sam po sebi.

Poznajete li vašu ciljnu skupinu?

U gotovo svakom našem postu napominjemo važnost poznavanja ciljne skupine. Ista stvar se odnosi i na razvoj aplikacije. Razvoj mobilne aplikacije bez poznavanja vaše ciljne skupine je nalik tapkanju u mraku – šanse da pogodite što trebate pogoditi su minimalne.

Najbitnija stvar, kao i u svakoj aktivnost, znati je što dajete svojoj ciljnoj skupini – koji benefit. Zašto bi oni trebali skinuti vašu aplikaciju pored 5 milijuna aplikacija? Na koji njihov problem vaša aplikacija daje rješenje?

Uz to, feedback vaših korisnika je neprocjenjiv. Pitajte ih pitanja, saznajte što žele. Nakon toga, ciljeve prilagodite njihovim potrebama i vaša aplikacija će biti sjajna!

Koji je razlog za postojanje vaše aplikacije?

Pitanje se čini možda blago filozofskim, no iznimno je bitan odgovor koji date na njega. Da pojasnimo, prije nego razvoj aplikacije predate u ruke developerima ili digitalnoj agenciji, potrebno je napraviti brief.

A na prvom mjestu vašeg briefa treba biti razlog zbog kojeg radite aplikaciju.

To ponajprije znači definiranje što razlikuje vašu aplikaciju od web stranice, odnosno što možete korisnicima dati aplikacijom, a ne možete kroz web stranicu. To je pitanje i cjelokupne strategije i vizije koju imate za aplikaciju.

Uz to, definirajte kako se razlog kojeg ste dali slaže s vašim poslovnim ciljevima i kako će aplikacija pomoći u ostvarivanju istih. 

Kako testirati mobilnu aplikaciju?

Sva prijašnja pitanja ste riješili, mobilnu aplikaciju ste poslali na razvoj developerima ili digitalnoj agenciji. Super! Što sada?

Vrijeme je za testiranje – putem minimum viable app (MVP) pristupa. Što je MVP? To je verzija vaše aplikacije koja se sastoji isključivo od najbitnijih featuresa.

Ovo je nevjerojatno bitna faza razvoja aplikacija jer daje odgovore na pitanja:

  • Koje probleme mobilna aplikacija rješava korisniku?
  • Koji je proces vaših korisnika u rješavanju problema?
  • Koji je USP vaše aplikacije?
  • Koji je najbitniji feature vaše aplikacije?
  • Koje druge featurese trebate prioritizirati?

MVP fazu shvatite kao beta testiranje koje vam daje opipljivu esenciju onoga što će vaša aplikacija biti.

Osim toga, ovu fazu iskoristite za mjerenje performansi. To znači da postavite pravu metriku te analizom shvatite sve probleme koji su trenutno prisutni. Za mjerenje performansi, parametri koje trebate pratiti su engagement KPI-evi, UI/UX, user growth rate, organski conversion rate i slično. Isto tako, pratite ranking vaše aplikacije na Google Play, odnosno iOS storeu.

Kako ćete zarađivati na aplikaciji?

Prije samog procesa razvoja mobilne aplikacije, bilo bi dobro da osmislite monetizacijsku strategiju, ako je ona potrebna. Naravno, određenim brandovima ona nije potrebna – Zara, Zalando i slični retaileri koji putem aplikacije ostvaruju dodatnu prodaju.

No, ukoliko želite imati profit od same aplikacije, postavite monetizacijsku strategiju. To se odnosi primarno na odabir tipa reklama unutar aplikacije – pay per click ili pay per view. Postavljanje reklama, odnosno bannera unutar aplikacije je vrlo jednostavno i neće predstavljati problem developerima.

Isto tako, donesite odluku hoćete li download aplikacije naplaćivati, hoćete li imati in-app kupovinu i slično.

Vrijeme je za razvoj aplikacije

Došli smo do kraja. Ako ste na sva ova pitanja dali odgovor, vrijeme je da krenete razvijati mobilnu aplikaciju. Taj zadatak povjerite tvrtki ili agenciji za digitalni marketing u koju imate povjerenje, te koja već ima prijašnjeg iskustva u razvoju aplikacije za velike klijente.

Izbor radova