Sve se češće viđaju sintagme “outbound” i “inbound” marketing. Laganim guglanjem možete vidjeti o čemu se radi, no zašto bi guglali kad možete pročitati blog post koji će vam sve objasniti?

Razlika između outbound i inbound marketinga može se svesti na “klasični” marketing i digitalni marketing, odnosno na načine na koji će se provoditi marketinška strategija. Najlakše bi bilo reći da je jedan tip marketinga bolji od drugog, no to je daleko od istine - svaki ima svoju svrhu.

Što je outbound marketing i koja mu je svrha?

Najlakši opis outbound marketinga je tip marketinga na koji su ljudi naviknuti zadnjih stotinjak godina. Tu se radi o korištenju out of home (OOH) kanala kao što su billboardi ili plakati po raznim mjestima, reklamiranje putem televizije, radija, novina i sličnog.

Tvrtke šalju poruku velikoj količini ljudi i po zakonu velikih brojeva, što je veći broj ljudi, veće su šanse za prodaju i/ili podizanje awarenessa.

Efikasnost ovakve vrste marketinga je, naravno, upitna u smislu da ju je teško mjeriti. Koliko ljudi je čulo vašu reklamu na radiju? Broj nikada ne može biti točan. Koliko ljudi je vidjelo vaš billboard na Slavonskoj aveniji? Cca toliko.

No, outbound marketing ne bi trebalo zanemariti, s obzirom na to da nosi svoj niz benefita. Prvi benefit je trustworthiness kupaca prema outbound tipu marketinga. Prema istraživanju MarketingSherpa, uzorak od 2400 ispitanika je rekao da najviše vjeruje oglasima u tiskovinama (82%), nakon čega su reklame na televiziji (80%), dok najmanje vjeruju pop-up oglasima na internetskim stranicama. Naravno, ovdje se priča o povjerenju koje kupci imaju prema tipu reklama, a ne o samoj efikasnosti.

Druga prednost outbound marketinga je da ga ne možemo “ugasiti”. Dok su danas adblockeri više-manje must-have za svako surfanje internetom, ne možemo izbrisati billboarde ili reklame na radiju. Možemo jedino zatvoriti oči ili ugasiti radio - a to baš i ne radimo.

Treća prednost je element pamtljivosti. Da, možemo ovdje pričati o guerilla marketingu, no zanimljivije su nam reklame i jingleovi koje su se usadile u kolektivno sjećanje cijele nacije. Svatko tko je 1999. bio svjestan svoga postojanja i nakon 22 godine može komotno izrepati pola Simpa rapa. Uhvatili su zeitgeist, obratili su se točno kome su htjeli i izdefinirali Simpu kao mrežu za mlade. Ako ne kužiš, ne kužiš - nije za tebe. Sličan moment je bila Nema da nema reklama otprije par godina. Dečki su vani online, brzine imaju 4G…

Ne moramo se zaustaviti samo na TV reklamama - uzmimo primjer billboarda. Već smo pisali o Heineken kampanji koja je polučila ogroman uspjeh kombinacijom guerilla i cause marketinga. Osim toga, sve više i više idemo prema Blade Runner svijetu - tako i billboardi postaju digitalni. Uzmimo za primjer digitalne billboarde koje viđate po cijelom gradu. Bit ćemo malo bezobrazni pa reći da većina reklama na njima ne koristi puni potencijal koji oni imaju, no oni svakako predstavljaju budućnost OOH marketinga, kao i samog outbound marketinga.

Što je inbound marketing i koja mu je svrha?

Već po samoj tvorenici “inbound” možemo zaključiti glavnu poantu inbound marketinga. U najjednostavnijim crtama - poanta inbound marketinga je povećati vidljivost kojom bismo kupca/klijenta naveli, privukli da napravi ono što želimo. To može biti klik na web stranicu, kupovina u webshopu ili bilo koji drugi cilj koji postavimo.

U tom smislu, inbound marketing je iznimno precizan i analitičan. Dok outbound marketing ide po principu - “kog uhvatimo, uhvatimo”, inbound marketing, ako je dobro postavljen, hvata točno onu osobu koju ste htjeli uhvatiti.

Kao što Joshua Gill elegantno kaže - “Inbound marketing je moćan upravo zato što imate moć da date tražitelju/kupcu točno ono što on traži u točno tom trenutku kad on to traži. To stvara povjerenje, reputaciju i autoritet u grani posla kojim se vaša tvrtka bavi.”

Koje konkretne metode inbound marketinga koristi npr. digitalna marketing agencija ili klijent? Content marketing, blog postovi, search engine optimizacija (SEO), social media, pay-per-click digitalni marketing i slično.

Sve ove metode imaju jednu svrhu - stvaranje atraktivnosti prema potencijalnom kupcu/korisniku. S obzirom na prirodnost ovih metoda, krajnji korisnik nema osjećaj da mu se prodaje ili “uvaljuje” išta jer sve dolazi do njega organski. Primjer: korisnik pretražuje tenisice za zimu koje su u trendu. Naravno, prva postaja mu je Google. Zahvaljujući Google Ads kampanji, vaš oglas je na vrhu. Završi na vašem blogu koji je točno ono što mu treba - tenisice za zimu. Pročita blog i provjeri cijene na vašem webshopu i konačno - završi kupnju.

Ovo je vrlo pojednostavljen funnel, ali objašnjava kako više inbound metoda dovode do rezultata. I najbolje od svega? Svaki od tih koraka je mjerljiv, prilagodiv i modularan. Google Ads kampanja “šteka”? Analitikom ćete vidjeti zašto je to slučaj i lako ćete prilagoditi. Korisnici dođu na stranicu, ali ne završe kupnju? Šibnite im mail podsjećanja i uz možda, kod popusta?

Zato korisnik ima sve potrebne informacije da donese svoju odluku u bilo koje vrijeme i bilo kojem mjestu.

I sad pitanje za milijun dolara - koju strategiju da odaberete za vašu tvrtku? Pa s obzirom na to da nisu isključive, možete obje. Naša preporuka je da ako ste manja tvrtka, rastete putem inbound marketinga, dok srednje i veće tvrtke mogu koristiti obje metode.

A naravno, ako nemate volje i kreative stvarati cjelokupnu inbound marketing strategiju i outbound kreativu, tu je za vas digitalna agencija za lako i efikasno rješenje.

 

Izbor radova