Bez zabavnog memea (ili mima) nema danas ni ozbiljnog digitalnog marketinga. Shvatili su to svi koji drže do svojeg branda... od rappera Drakea do Amazona i tvrtki koje prodaju kondome, rukavice i namještaj. Saznajte zašto bi memei trebali biti obavezan sastojak vašeg digitalnog ili native marketinga, viralnih kampanja ili oglašavanja na društvenim mrežama.

Za početak, ustanovimo što su to popularni memei? Kako su nastali, otkud im ime? Termin mem skovao je britanski evolucijski biolog Richard Dawkins davne 1976. godine, a definicija koju možete naći na wikipediji glasi: „Mem označava ideju, ponašanje ili stil koji se širi od osobe do osobe unutar neke kulture.“

Pojednostavljeno rečeno memei (ili kako ih neki zovu mimovi) zarazne su ideje pretočene u fotografske kolaže ili gifove s duhovitim naslovima, a koje korisnici međusobno dijele na internetu i društvenim mrežama.

U zadnjih nekoliko godina memei su postali toliko popularna roba da su, kako navodi Forbes.com, traženiji pojam na Google tražilici i od Isusa Krista.

Ovaj trend brzo su prihvatili poznatiji brandovi poput Ikee, Mastercarda, Guccija prepoznajući u memima univerzalno, neinvazivno sredstvo komunikacije s fanovima na društvenim mrežama te novi način promocije branda.

Zašto su memei (ili mimovi) dobri za digitalni marketing?

Nekoliko je dobrih razloga za njihovo uključenje u vašu buduću viralnu kampanju ili native marketing na društvenim mrežama. Počnimo od njihove viralnosti. Kako ističe Martina Bretous na blogu Hubspot.com: „Ako imate dobar meme on se nazaustavljivo širi kao požar“. Pogledajte samo kako je nedavni skandal u Australiji s vizom Novaka Đokovića pokrenuo lavinu fanovskih memeova od kojih je najviše profitirao MasterCard (a da za to navedeni brand nije morao ni mrdnuti prstom jer meme su samoinicijativno kreirali fanovi): 

 memi mastercard djokovic 01

(Izvor: Knowyourmeme.com)

Memeovi su poput odlično ispričanog vica:

  • Zarazni su i lako se dijele na društvenim mrežama.
  • Njihovo kreiranje ne iziskuje nikakav poseban trud.
  • A njihov humor djeluje kao vezivno tkivo što spaja ljude i učvršćuje društvene veze (ili u gornjem slučaju ljude i brand).

Navedene osobine čine meme snom snova za svaki brand koji želi izgraditi vjernu bazu fanova i s njima se neraskidivo povezati.

Kako nastaje dobar meme (ili mim)?

Forbesov novinar Aidan Coles podsjeća da prilikom kreiranja marketinškog memea možemo:

  1. nadovezati se na već postojeći meme (tzv. meme-jacking) ili
  2. kreirati vlastiti.

Kad se nadovezujemo na postojeći meme zapravo rekontekstualiziramo (tj. posuđujemo) nečiji meme, a da pritom profitiramo od njegove aktualnosti. Dobar su izvor memeovi koji su u tom trenutku trendy i kojima nije prošao rok trajanja. Ako imate njuh za „news hacking“ znat ćete da je Đokovićeva odiseja u Australiji sada passé kao i lanjski snijeg, iako su u trenutku nastanka memeovi s ovim tenisačem i njegovom vizom bili udarni vic.

Kod kreiranja originalnog memea, upozorava Coles, trebamo paziti na sljedeće: „Ovu vrstu memeova je teže kreirati, ponajprije zbog toga što nije riječ o memeu kojeg vaša publika odmah prepoznaje. Možda se čini obeshrabrujućim, ali nije nemoguća misija. U stvari dobrobiti kreiranja vlastitog memea mogu nadići prednosti preuzimanja već postojećeg ako ste pogodili u žicu“.

Legendarni primjer originalnog memea glasovita je objava američkog proizvođača kečapa Heinz. Da bi podrcrtali čari uživanja u njihovom kečapu, marketinški genijalci pri Heinzu prikazali su dva načina guštanja njihova proizvoda uz pomoć jednostavnih kratica iz developerskog IT žargona. Konzumiranje kečapa iz boce predstavili su kao User interface ili UI (korisničko sučelje), a konzumiranje iz plastične ambalaže kao User experience ili UX (korisničko iskustvo). Ne treba isticati da je meme postao kultni među tech geekovima i developerima pa ne čudi što se svakih nekoliko mjeseci ponovno pojavi na internetu gdje iznova postane viralan.

memi heinz 

(Izvor fotografije: Uxdesign.cc)

Ugledajte se na Drakea – kralja svih memeova

Ako tražite inspiraciju za kreiranje vlastitog memea, ugledajte se na pravog klasika u tom žanru – kanadskog repera Drakea. On je toliko uspješan u stvaranju memeova da bi se moglo reći da je prvi globalni brend koji svoju viralnost, osim solidne glazbe koju proizvodi, duguje i genijalno osmišljenim memeovima.

Zadnji primjer Drakeova megauspješnog memea je i omot njegova albuma Certified Lover Boy koji je uoči izlaska osvanuo na Drakeovim društvenim kanalima. Omot prikazuje 12 digitalnih emojija s 12 trudnih žena različite rasne pripadnosti u različitim jednobojnim majicama. Na duhovit način, i uz crtačke sposobnosti slavnog Damiena Hirsta, Drake se pohvalio svojim zavodničkim uspjesima uz poruku da (tjelesna) ljubav ne poznaje nikakve granice.

memi drake 1

(Izvor: Cbc.ca)

Na bujicu „kontramemeova“, koja se zatim dogodila, nije se dugo trebalo čekati. Pronicljivi tim za digitalni marketing pri Amazon.comu odmah je na svojem Twitter profilu lansirao meme Certified Prime Lover u kojem Amazon reklamira svoju uslugu dostave aludirajući na Drakeov „inkluzivni“ meme. 

memi amazon

No, točku na i u oduševljenju Drakeovim trudnim memeom stavio je kanadski proizvođač kondoma Trojan koji je intervenirao u Drakeov meme tako što je žene s njegova memea prikazao bez trudničkog trbuha te time pokazao kako njihov proizvod učinkovito prevenira neželjene posljedice vođenja ljubavi: 

memi drake trojan netrudne žene 

(Izvori fotografija: Cbc.ca i Instagram profil trojancanada)

Par dodatnih savjeta i trikova za kreiranje memea

Ako vam gore navedeni primjeri nisu bili dovoljan poticaj za osmišljavanje vaše viralne kampanje, donosimo vam još nekoliko tips and tricks za izradu memea i njihovo uklapanje u vaše buduće digitalne kampanje.

Savjet #1: Dobro upoznajte vašu ciljnu skupinu

Kao i kod svakog drugog oglašavanja na društvenim mrežama i memeovi zahtijevaju dobro poznavanje ciljne skupine. Ako targetirate ozbiljnije obiteljske ljude ne koristite humor milenijalaca ili zoomera, a ako primjerice prodajete energetsko piće mladim partijanerima budite otkačeni u vašem pristupu, „dajte si krila“.

Pri tom je važno da postignete optimalan balans između promotivne strane vaše objave i potencijala kojeg ona ima za engagement. Prenapadno promoviranje odbit će vašu publiku, a preneozbiljno zezanje možda izazvati odbojan efekt kod vaših pratitelja.

memi ikea 

 (Izvor fotografije: Thedrum.com)

Tražite konkretan primjer? Pogledajte kako su marketinški magovi švedskog proizvođača namještaja Ikea iskoristitli šaljivi prizor s inauguracije američkog predsjednika Joe Bidena, tj. kako su upotrijebili slavnu fotografiju na kojoj je političar Bernie Sanders zatečen kako sjedii u stolici dok se pokušava ugrijati pletenim rukavicama. Bio je to prizor koji je na dosadnom događanju doslovce „ukrao show“, a poslije je postao izvor bezbrojnih zabavnih memeova. Ikea je prizor iskoristila za svoj digitalni marketing, tj. duhovito promoviranje proizvoda iz svojeg asortimana sjajno se nadovezujući na hit meme koji je zapalio društvene mreže:

Savjet #2: Native marketing neka vam bude vodič

Budite nativni. Nemojte agresivno pokušavati „prodati“ priču. Kako ističe Aidan Cole: „Pobrinite se da zvučite kao autentični digitalac koji dijeli meme kako bi jezik vašeg branda bio uvjerljiv. Ako to ne učinite, publika će odmah shvatiti da se previše trudite prodati priču, što može naštetiti vašem brandu.“

Savjet #3: Dobro pazite na tajming

Neki su memeovi „otporniji na kvarenje“ što znači da ih možete upotrijebiti i nakon nekoliko mjeseci od inicijalnog hypea. Sigurno ste već zamijetili meme s mladićem i djevojkom koji okreće glavu za drugom djevojkom dok je u šetnji? Ili možda meme s Drakeom prikazanim u kolažu s dvije fotografije? Na jednoj je sretan, a na drugoj se hvata za glavu.

Razmislite koliko su se takvi memeovi potrošili te mogu li se uopće reciklirati ako želite ispričati dobar story. Kako bilo poslužite se memeom koji je i dalje trendy ili ima potencijal da opet postane viralan.

A ako kreirate originalno svoj meme, potrudite se da je relevantan te da je pogodio trenutak. U suprotnom, naići ćete na blijedu reakciju vaših pratitelja ili ignoranciju!

Sve u svemu, uključite memeove u vašu buduću strategiju oglašavanja, neka budu dio vašeg native marketinga ili oglašavanja na društvenim mrežama. A za dodatni savjet o tome kako ih i kada plasirati kontaktirajte agenciju za digitalni marketing kao što je LOGIC.

Izvori za dodatno čitanje:
https://www.forbes.com/sites/forbesagencycouncil/2018/07/19/more-than-a-trend-meme-marketing-is-here-to-stay/?sh=17f7088c2487
https://shanebarker.com/blog/marketing-memes/
https://gathercontent.com/blog/content-marketing-examples-2021-the-14-must-check-out-examples
https://blog.hubspot.com/marketing/meme-examples
https://www.cbc.ca/news/entertainment/drake-meme-king-1.6163138
https://www.thedrum.com/news/2021/01/25/ikea-muscles-the-bernie-sanders-meme-with-get-the-look-ad

Izbor radova