Svi volimo rođendane, ali jedna vesela obljetnica ove godine ima posebnu vrijednost u svijetu digitalnih medija i marketinga. Riječ je o dvadesetom rođendanu popularnog emojija koji se 1999. godine prvi put pojavio na japanskim mobitelima da bi tijekom sljedećih dvaju desetljeća postao univerzalnim znakom globalnog jezika društvenih medija. Ovo je priča o emojiju i načinu na koji je jedan simpatični smiješak promijenio lice komunikacije i digitalnog marketinga. Obećavamo da ćete odreagirati… smajlijem 😊

Smajli prije smajlija

Zameci popularnog emojija sežu još u 1982. kada je američki kompjuterski znalac Scott Fahlman došao na ideju kako označiti fajlove sa šaljivim sadržajem. Stvorio je kombinaciju znakova :-) i :-( koji označavaju ljudske emocije i time kreirao poznate emoticone.

No tek će 1999. godine japanski umjetnik Shigetaka Kurita stvoriti 176 simbola za japansku telekom kompaniju Docomo, a koje danas poznajemo pod imenom emoji. Kurita je iskombinirao motive iz manga crtića, ikone prometnih znakova i ideograme kineskih slovnih znakova te od svega stvorio vesele vizuale na rasteru od 12×12 piksela. Zamisao je bila ponuditi korisnicima mobitela širi raspon znakova kojima bi se mogli i dodatno vizualno izraziti. Rođeni su emojiji!

Emojiji su se odmah svidjeli Japancima, ali su ih nedugo zatim prigrlili i korisnici najvećih svjetskih chat servisa. Ipak trebalo je proći vremena pa da emojiji postanu univerzalno čitljivi na svim tehnološkim platformama. Svaka je naime platforma imala svoj način kodiranja pa emojije s nekih Apple uređaja niste mogli vidjeti na Gmailu (sjećate se one prazne kockice?). Tek je 2010. godine uveden standard kompatibilnosti zahvaljujući kojem su i emojiji mogli biti univerzalno čitljivi na svim platformama bez obzira dolaze li s Android mobilnih uređaja ili iPhonea.

Emocionalni začin našoj komunikaciji

Pretpostavlja se da danas korisnici digitalnih medija dnevno „ispale“ 6 milijardi emojija. Čak 92% ljudi komunicira emojijima svaki dan, od čega svaki treći i više puta dnevno.

U čemu leži zavodljivost simpatičnog smješka? Kanadska lingvistica Gretchen McCulloch ističe kako je emoji zavodljiva i zabavna „gesta koja nadopunjuje riječi“ te ne dolazi samostalno. Ekspresivna snaga je emojija baš u tome da bude emocionalni ili ironični začin ili dodatak naše tekstualne komunikacije. On postaje znak prisutnosti i emocionalne angažiranosti našeg sugovornika s druge strane digitalnog ekrana.

No osim svijeta komunikacije, emoji je promijenio i lice današnjeg marketinga modernizirajući jezik promotivnih kampanja ili naprosto uvodeći šašave novine.

U nastavku teksta donosimo vam tri sjajna primjera kampanja s emojijem u glavnoj ulozi.

Moć dosjetke: Gerilski billboard za film Deadpool

Po navodima brojnih stručnjaka za marketing gerilska kampanja za filmski blockbuster Deadpool najbolja je primjena smješka na jednom promotivnom materijalu i možda komercijalno najučinkovitija.

Provokativni billboard-rebus osvanuo je na ulicama američkih gradova na kojemu se kao odgonetka nudila riječ Deadpool sastavljena samo od dva smajlija (lubanje i znaka za s****) uz dodatak slova L (dead + poo + l). Dosjetka je postala toliko viralna i rado dijeljena na društvenim platformama da je film oborio sve rekorde gledanosti tijekom prvog vikenda prikazivanja! Utržak od 132,7 milijuna dolara potvrđuje tezu o nenadmašnoj uspješnosti ove kampanje. A mi samo dodajemo: tko će ako ne Deadpool pokazati da je kralj promotivne dosjetke?

Storytelling putem smajlića: McDonaldsov trenutak za pauzu

Hollywood je smajlićima pristupio u svom stilu, a McDonalds je ponudio nešto drugačiju strategiju, no ništa manje uspješnu. Ovaj poznati lanac restorana brze hrane pokazao je kako emojiji mogu biti iskorišteni kao odličan storytelling alat. Njihova kampanja „Good times“ sastojala se samo od vizuala koji su uz pomoć emojija opisivali neugodne urbane situacije (prometni kolaps, gubitak voljenog mobitela) da bi na kraju priče ponudili rješenje – predah od neugodnosti u omiljenom McDonaldsu.

Jedan je McDonaldsov vizual nizao smajliće koji opisuju prometni zastoj te emocionalnu reakciju na njega (plač) da bi nakon toga u narativni niz upao smajlić McDonaldsa koji je uz slogan „Good times“ sugerirao spasonosan predah u ovom poznatom restoranu.

Efektno, duhovito, isprčano munjevitim ritmom ideograma – McDonaldsova kampanja pokazala je da emojiji pričaju priče jednako efektno kao tekst, fotografilja ili video.

Slučaj Domino’s pizzerija: za bolju uslugu kreiraj svoj smajlić

Ako je McDonalds posegnuo za emojijima kako bi poboljšao storytelling oko svojeg brenda, američki lanac pizzerija Domino’s iskoristio je smajlije za unapređenje korisničkog iskustva svojih kupaca.

Domino’s je naime osmislio chatbot prozorčić u kojemu je omogućio naručiteljima svojih pizza da uz pomoć posebno kreiranog emojija (kriške pizze) naruče omiljenu fast food namirnicu jednostavnom upotrebom emojija.

Mehanizam naružbe je sljedeći: kao kupac kliknete na Domino’s emoji i naručite pizzu – jednostavno da ne može jednostavnije? Ideja se pokazala super zabavnom premda, ako ćemo biti posve iskreni, u realizaciji i nije bila tako easy-peasy za korisnike Domino’s usluga. Naručitelji pizza morali su naime napraviti nekoliko koraka kako bi sustav funkcionirao: kao prvo trebali su otvoriti poseban Domino’s račun, odabrati omiljenu pizzu i svoju narudžbu zatim povezati sa svojim Twitter računom kako bi mogli tvitnuti Domino’s emoji i tek tako naručiti pizzu.

I pored toga što nije bila najpraktičnije izvedena, ideja se svidjela fanovima zbog inovativne uporabe emojija, a bogme i glavama kanskog žirija koji je kampanju nagradio Velikom nagradom za kreativnost.

Provokativna dosjetka, učinkovit storytelling, unaprijeđeno korisničko iskustvo… izgleda da nema promotivne strategije u koju se sveprisutni smajlić ne može integrirati.

Poželimo na kraju dragom emojiju još puno ljepih rođendana i još boljih primjera kampanja u kojima će njegovo nasmijano lice uveseljavati fanove, kupce i uspješne brendove.

(Foto izvor: socialseeder.com)

Izbor radova